4. 7. 2019
Leckdo by si pomyslel, že si prostě kupující a prodávající, nebo majitel a nájemník, podepíšou mezi sebou smlouvy, předají si klíče a mise je splněna. Důležité je však nezapomenout si nemovitosti řádně převzít a předat. Protože co je psáno, to je dáno.
V kupní nebo nájemní smlouvě se většinou pouze zmiňuje vybavení, se kterým se daná nemovitost prodává, či pronajímá. Předávací protokol je v podstatě zápis předání, který obě strany podpisem potvrdí. A co lze do předávacího protokolu zapsat? Co by tam chybět nemělo?
U nájmu bychom se měli zaměřit na stavy měřidel - teplá voda, studená voda, plyn, elektřina, dálkové měřiče tepla na topeních. Dále se většinou uvádí počet klíčů od nemovitosti, pokud není v nájemní smlouvě, tak soupis pronajímaného vybavení. Je dobré si do předávacího protokolu nechat vždy podepsat i stav pronajímané nemovitosti. Abychom předešli sporům o to, kdo vady v nemovitosti způsobil. Natržené lino v chodbě, ulomený jezdec na zástěně sprchového koutu. Lze namítat, že se jedná o banality. Pamatujte na to, že stejně jako jste byt převzali, tak ho i budete předávat zpět majiteli a znovu sepíšete předávací protokol.
V případě koupě nemovitosti samozřejmě stejně platí stavy měřidel, klíče od nemovitosti a opět bychom tam alespoň minimálně sepsali vady. Třeba vady, které vznikly od doby prohlídky, do doby předání. Zmínili bychom i nevyklizený sklep a datum, do kdy ho původní majitel hodlá vyklidit. Pokud není v kupní smlouvě uvedeno, je dobré sepsat movitý cenný majetek, který v nemovitosti zůstal a prodávající vás ubezpečuje, že ho již chtít nebude.
Suma sumárum, předávací protokol je zápis o stavu nemovitosti, kterou jste do svého opatrovnictví dostali. Nikdo nerad papíruje, ale řádně vyplněný předávací protokol vám může ušetřit mnoho peněz stržených z kauce, třeba jenom proto, že se vám nechtěla řešit nefunkční myčka, protože ji stejně nebudete používat. V případě prodeje nemovitosti vám zase může ušetřit spory o skryté vady nemovitosti, protože to, že jsou zdi plesnivé, jste do předávacího protokolu zapsali a kupující to svým podpisem stvrdil.
Spěchat se vcelku nikdy moc nevyplácí a dělat věci napůl také ne. Trvejte na předávacím protokolu, řádně vše zkontrolujte, sepište, pozvěte si k podpisu klidně další osoby jako svědky. Můžete si tím ušetřit spoustu nemilých potíží.
Správný realitní makléř samozřejmě všechno toto zajistí za vás a se všemi potřebnými náležitostmi. V případě dotazů mě neváhejte kontaktovat.
Autor: Květa Procházková
V obchodě jsem již 25 let. Vždy jsem se snažila mít ke svým klientům profesionální přístup. Práce realitního makléře mě skutečně baví a snažím se ji odvádět na co nejvyšší úrovni. Jedna z nejdůležitějších věcí při prodeji nemovitosti je její prezentace. Proto jsem si pořídila špičkové vybavení, abych mohla Vaši nemovitost co nejlépe prezentovat dle pravidel "Home Staging", dále připravuji video prohlídky, virtuální prohlídky, 3D půdorysy, u větších nemovitostí používáme focení dronem, pracuji na sociálních sítích, nemovitosti můžu prezentovat na samostatných webových stránkách ... vše s jasným cílem. Prodat vaši nemovitost za co nejvyšší cenu k vaší plné spokojenosti.
Pracuji na základě doporučení a na exkluzivní smlouvy.
Jsem členem Asociace realitních kanceláří.
Neustále se snažím vzdělávat. V roce 2020 jsem získala profesní kvalifikaci "Realitní zprostředkovatel" dle nového Realitního zákona.
Proč vznikly tyto stránky?
Abych zde prezentovala, že když dva dělají totéž, nikdy to není totéž. Je všeobecně známo, že rozdíl mezi makléři je řekněme nemalý. Prosím, přečtěte si mé tipy a články. Věřím, že vám tyto informace pomohou v rozhodování a že si pro prodej nemovitosti zvolíte tu správnou cestu.
Pokud chcete prodat svojí nemovitost bez starostí a chcete jen podepisovat smlouvy, které jsou vypracované v pražské notářské nebo advokátní kanceláři s notářskou nebo advokátní úschovou a inkasovat kupní cenu, neváhejte mě kontaktovat.
Za každým prodejem nemovitosti se totiž skrývá lidský příběh. A to je důvod, proč by nikdo neměl tak důležitý životní krok podceňovat. Ani prodávající, ani makléř.
Záleží mi na odvedení špičkové práce a na spokojenosti klienta.
Mojí největší odměnou za dobře odvedenou práci, jsou krásné reference od spokojených klientů.